Web 1.0 Nedir?
İnternetin ilk dönemlerindeki teknolojiye denir. Kullanıcılar bu dönemde interneti sadece bilgi alma amaçlı kullanır. Siteye girer bilgiyi okur, alır ve ortamdan çıkar. Günümüzde olduğu gibi renkli bir internet yoktur. İnternette vakit geçirmek için yapılacak çok bir şey yoktur. Düşünün ki bilgi edindiği web sitesinde yorum dahi yapamaz ya da herhangi bir ortama bilgi dahi kaydedemez. Ancak internet ortamındaki pasif bilgi bir yere kadar yetti, teknoloji gelişti derken, insanların daha çok bilgiye ihtiyacı oldu, bilgi alışverişine duyulan ihtiyaç arttı ve bu bilgi ihtiyacının giderilmesi için kullanıcıların internet ortamına bilgi aktarabilmesi, etkileşim sağlayabilmesi önemliydi.
Web 2.0
Web 3.0
Web 3.0, semantik web yani “yapay zekalı web” demektir. Web 3.0, içerik kontrolünün insan elinden çıkarak yazılımların kontrolüne geçtiği dünyadır diyebiliriz. Öyle ki birbiri ile konuşan veritabanları sayesinde, bizim neyi sevip neyi sevmediğimizi anlayan ve buna göre içerik üreten bir web dünyasıdır. Bu dünyanın içinde internet olan tüm cihazları da kapsayacağını düşünürsek, Web 3.0′ı bizi anlayan robotik teknolojilerin bütünü olarak düşünebiliriz.
Örneğin, Google üzerinde karşılaştığımız birseyselleştirilmiş arama sonuçları bu teknolojinin bir sonucu. Artık x kişisi ile y kişisi arama motorlarında “yemek” kelimesini arattığında aynı sonuçları almıyor. Çünkü bu tip siteler sizin web geçmişinizi analiz ederek yani internette bıraktığınız izlerden yola çıkarak, sizlere uygun arama sonuçları getiriyor.Buna bir diğer örnek de Facebook sitesi verilebilir. Facebook’ta bir fotoğraf eklediğiniz de “yüz tanıma özelliği” sayesinde fotoğraftaki kişileri hemen ya otomatik etiketliyor ya da etiketlemede kişi önerileriyle kolaylık sağlıyor.
Web 4.0
Web 4.0, akıllı Web uygulamalarının yanında; artık insan hayatının her noktasına hakim olmuş bir Web ortamını tanımlamaktadır. Buna göre; gelecekte evimizde kullandığımız buzdolabı, çamaşır makinesi, TV gibi elektronik eşyalar da “akıllı Web” ortamına bağlı olacağını; böylece elektronik eşyalarımızı ve günlük aktivitelerimizi Web ortamı dahilinde kontrol edebileceğimizi öngörebiliriz. Web ortamı – platformu nereye gidersek gidelim, hangi işi yaparsak yapalım hep ortak bir iletişim kanalı olarak hayatımızı saracak ve böylece günlük hayatımızın çok daha etkileşimli, etkin ve pratik bir hale getirilecektir. Öyle ki; insanların bilgileri bile ortak bir veritabanında tutulacak; bilgiyle uğraşmak çok sıradan bir hale gelecek; çünkü etrafımızı Web ortamına bağlı çok farklı teknolojik cihazlar ve sistemler saracaktır. Tabi ki bu tarz gelişmelerin dezavantajları ve kötü yanları olabileceği gerçeğini de ifade edebileceğimiz gibi; şu an için geleceğin Web neslinin insanlığın yararı doğrultusunda bütün bu evrimsel süreçleri getireceğini umut edip; öngörebiliriz.
Kaynaklar:
___________________________________________________________________________
PAZARLAMANIN GELİŞİMİ
Pazarlama 1.0
Ürün merkezli bu sistemde, şirket ürün üretmeye odaklı çalışmalar üzerinde durmaktadır. Sistem, pazarlarda satılmak üzere üretilen basit ürünler üzerinden kazanmayı mümkün kılmakta. Fabrikasyon seri üretim anlayışıyla, “ürünü müşteriye pazarlamak” ve kâr elde etmek amaçlanmaktadır.
Pazarlama 2.0
Tüketicinin ihtiyaçlarına ve isteklerine bağlı üretimin olduğu bu dönemde, müşteri yüksek bir makama getirilir. Bunun sebebini şöyle açıklayabiliriz, dünün müşterisi bugünün bilgi alışverişiyle beraber bilinçli tüketici olmuştur. Ürün fiyatını “Beta Pazarlama 1.0” da üretici belirlerken, bu sistemde ürün fiyatını tüketici belirler. Bu dönemde müşteri her ne kadar “kral” sayılsa da, pazarlama konusunda pasifleştirilen birer hedef halini almaktadır.
Tüketici, anonim olmayı reddeden ve kişiselleştirilmiş bir ürün gerektiren giderek daha karmaşık yapıdadır.
• İlişkisel pazarlama teknolojisinin, maliyet tasarrufu için basit otomasyon aşamasının ötesine geçtiği düşünülmektedir.
• Müşteri sadakati bir öncelik haline gelmiştir (Jiménez-Zarco ve diğerleri, 2017).
Pazarlama 3.0
Bu dönemde esas olan şey şirketin misyon ve vizyonlarıdır. Şirket bünyesinde kendi misyonlarına bağlı kalırken, diğer tarafta tüketiciye karşı bir vizyon oluşturmak temel prensiptir. Kitlelerin görüşlerini özümseyerek hareket etmek gerekmekte.
Ürün satmaktan daha çok, tüketicinin ihtiyaçlarına yönelik üretimler yapılması ve tüketicinin aklındakileri anlamak daha ön planda duruyor.
Pazarlam 4.0
“Pazarlama 4.0, şirketler ve müşteriler arasındaki çevrimiçi ve çevrimdışı etkileşimi birleştiren bir pazarlama yaklaşımıdır. Dijital ekonomide, dijital etkileşim tek başına yeterli değildir. Aslında, giderek daha fazla çevrimiçi olan bir dünyada çevrimdışı dokunuş güçlü bir farklılaşmayı temsil ediyor. Pazarlama 4.0 ayrıca stili madde ile harmanlar. Markaların hızlı teknolojik eğilimler nedeniyle daha esnek ve uyarlanabilir olmaları zorunlu olsa da, otantik karakterleri her zamankinden daha önemli. ”- Kotler yaklaşımını anlatıyor, ancak daha detaylı bir şekilde bu fikri birkaç sektöre bölebiliriz.
Pazarlama 4.0, temel olarak, insan merkezli pazarlamanın müşterinin yolculuğunu kuşatmak için derinleşmesini ve genişlemesini tanımlamaktadır. Bu doğrultuda ele alınabilecek başlıklar şunlardır:
Kaynaklar